Harga Rokok naik lagi..

Posted by Mr Wan Sunday, December 27, 2009




Tajuk berita KOSMO: Harga Minimun Rokok RM 6.40-Usaha mencegah kanak-kanak/remaja dalam terjebak tabiat merokok

KUALA LUMPUR - Mulai Jumaat ini, harga minimum rokok di pasaran tempatan ditetapkan pada kadar RM6.40 bagi pek 20 batang bagi mengurangkan akses kanak-kanak serta remaja daripada terjebak dalam kancah merokok.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, penguatkuasaan peraturan itu akan dapat membendung golongan tersebut daripada membeli rokok selain menyekat aktiviti promosi rokok melalui pemberian diskaun yang berlebihan.

"Demi menjaga kepentingan kanak-kanak dan remaja daripada terjebak dengan ketagihan rokok dan seterusnya kemungkinan risiko penyalahgunaan dadah serta penularan penyakit-penyakit kronik, kerajaan komited untuk mengambil pendekatan mengurangkan kebolehcapaian dan kemampuan membeli rokok oleh golongan ini," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.-sumber Kosmo online

Sangat menarik berita hari ini berkaitan ROKOK..suka juga saya untuk mengubah tajuk berita ini kepada begini:

Tajuk berita: Harga Minimun Dadah RM 80-Usaha mencegah masyarakat daripada terjebak dengan najis dadah..nampak? lagi menarik bukan?

Apa nak jadi dengan negaraku ini, usaha mencegah kemungkaran disertakan juga sumber kemungkaran. Telah terang lagi bersuluh, majlis fatwa kebangsaan telah menfatwakan bahawa Rokok adalah HARAM kerana ia memberi kesan sama seperti membunuh diri cumanya dalam tempoh masa yang lama. Adakah logik jika kita nak orang kita berhenti merokok, maka kita naikkan harga rokok sedangkan rokok masih tetap dijual. Nak orang kita kurang kan makan gula,naikkan harga gula, Kurangkan makan ikan(contoh) naikkan harga ikan, Kurangkan makan beras naikkan harga beras...logik ke?..ye,jika kita guna akal fikiran manusia,mungkin kita fikirkan logik...

sekali lagi saya nak bawa analogi lain..Logik ke jika kita nak cegah masalah kecurian kita bg pekerjaan pada pencuri supaya mereka tidak mencuri lagi? jika kita pakai akal logik manusia, maka habis semua orang berebut-rebut mencuri untuk dapatkan pekerjaan, habis rosak masyarakat kita sebab semua nak jadi pencuri...nampak? inilah yang akan berlaku jika guna logik akal manusia..kenapa tidak guna Formula yang Allah bagi??

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar[217]; merekalah orang-orang yang beruntung.
-Al-Imran,104.

Jika benar kerajaan ingin menghapuskan perokok tegar seterusnya kemunculan perokok baru, sudah tiba masanya pihak kerajaan menggunakan formula yang Allah lampirkan didalam Al-Quran sebagai formula yang pasti akan berjaya. Pihak kerajaan sudah sampai masanya kembali kepada pelaksanaan syariah Islam yang sebenar supaya masalah kekacauan yang berlaku dalam negara kita dapat dikurang seterusnya dihapuskan..

Untuk mengurangkan penglibatan remaja atau sesiapa sahaja menjadi perokok, daripada menaikkan harga,kenapa tidak dihentikan sahaja pengeluaran dan penjualan rokok? itukan lebih baik..jika naikkan harga rokok, ada jaminankah perokok ini tidak akan mencuri dan memeras ugut orang lain untuk mendapatkan wang bagi membeli rokok? bukankah itu akan menambahkan lagi masalah yang sedia ada..?

-cukuplah buat lawak-

0 comments

Post a Comment

Kenali Penulis

My photo
Malaysia
Wan Mohd Hazwan Wan Ariff Dilahirkan tanggal 12 Mac 1988 di Dungun kini di Universiti Malaysia Pahang,UMP Ijazah Sarjana Muda Kej Mekanikal & Kej Automotif

As-Saff (ayat 2-3)

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? Itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan"