Gempar!! F-5E tak boleh terbang

Posted by Mr Wan Thursday, December 24, 2009

-F-5E-


Apa pula kes F-5E ni?.saudara tak tahu ke..inilah Jet pejuang negara ..Entahlah apa nak jadi negara Malaysia ni..ingatkan besi-besi buruk,kereta,motor dan basikal je yang boleh kena curi..ENJIN JET PEJUANG negara pun boleh hilang..kes ini sangat-sangat telah menggemparkan negara.

Selaku mahasiswa negara ini, kes ini pada hemat saya sangat-sangat memalukan negara pada kaca mata dunia. Apa tidaknya,jika enjin jet ini boleh dihilang dan dijual keluar dari negara..bagaimana dengan eset-eset negara yang lain?.roket kita,kereta kebal dan sebagainya..Ada mungkinkah juga telah banyak dihilangkan?

Saya tertarik apabila membaca komentar ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail.

Beliau telah menggesa kerajaan terutama Kementerian Pertahanan memberi penjelasan mengapa kes kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tidak dimuatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2007 dan 2008.
Menurutnya, kerajaan tidak sepatutnya terlepas pandang perkara berkenaan, memandang kehilangan aset TUDM bernilai kira-kira RM100 juta itu berlaku pada 2007 dan ia sepatutnya dimasukkan dalam laporan berkenaan.

Apabila kenyataan ini dikeluarkan, saya agak keliru dengan keadaan negara pada masa itu..Laporan Ketua Audit Negara pada tahun 2007 langsung tidak menyatakan tentang kehilangan enjin jet ini pada pengetahuan umum..namun setelah hampir 2 tahun kes itu berlaku mengapa tiba-tiba kes ini baru dibuka? Adakah kerajaan sekali lagi ada menyembunyikan sesuatu agenda kepada masyarakat umum? Atau..adakah berlaku satu pakatan menjatuhkan kreadibiliti seseorang ketika ini..Jika dilihat pada sejarah negara, pada tahun 2007 Menteri yang bertanggungjawab berkaitan pertahanan negara ketika itu ialah perdana menteri ketika ini,YB Datuk Seri Najib Tun Razak..

Saya amat kegum dengan ketegasan YB Perdana Menteri yang telah mengarahkan agar kes ini disiasat dengan terperinci tanpa menyembunyikannya dari pengetahuan umum.."saya mahu kes ini tidak ditutup"-perdana menteri. Dengan ketegasan beliau, memperlihatkan PM sangat ingin tahu siapakah dalang didalam kes ini.

melihatkan keadaan ini, saya merasakan terdapat suasana yang tidak selesa didalam pemerintahan negara kini. Saya selaku mahasiswa sangat-sangat mengharapkan pihak kerajaan dapat melakukan sesuatu dengan cara yang betul dan telus bagi memperbetulkan keadaan yang sangat bercelaru sekarang..Jangan sampai negara kucar-kacir baru ambil tindakan..

Kes kehilangan enjin jet pemintas negara ini pada hemat saya, akan menjadi kes berprofil tinggi kerana mungkin akan melibatkan orang-orang penting kerajaan dan pihak Angkatan Tentera Malaysia(ATM). Dan jika tertangkap pencuri aset negara ini, adakah mereka akan dihumban dalam ISA?? sebab sudah pasti mereka ini adalah pengancam keselamatan negara..hmm..entahlah, sama-sama kita tengok nanti.

Malaysia tanah airku.....hmmm

0 comments

Post a Comment

Kenali Penulis

My photo
Malaysia
Wan Mohd Hazwan Wan Ariff Dilahirkan tanggal 12 Mac 1988 di Dungun kini di Universiti Malaysia Pahang,UMP Ijazah Sarjana Muda Kej Mekanikal & Kej Automotif

As-Saff (ayat 2-3)

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? Itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan"