Penghijrahan kali ke 1431

Posted by Mr Wan Thursday, December 17, 2009




Alhamdulillah..berkumandangnya azan Maghrib sebentar tadi menandakan telah masuknya tahun yang amat penting dalam sejarah Islam yang Agung. Detik penghijrahan baginda Nabi Muhammad s.a.w dari Makkah ke Madinah..dan penghijrahan inilah yang mencipta sejarah sehingga terbinanya empayar Islam bermula dari kota Madinah, tersebar meluas sehingga 1/3 dunia ketika itu..

Sambutan tahun baru Islam ini aku lihat kemeriahannya sangat berbeza dengan sambutan Hari kemerdekaan Negara..jika sewaktu sambutan merdeka,aku lihat ramai orang muda berkumpul dengan kegembiraan yang jelas terpancar di muka-muka anak muda ini, yang wanitanya memakai pakaian yang cantik dan juga menyembur wangian seperti wangian stok 1 bulan.yang jejakanya rambut dah macam pelangi. ada pulak tu macam warna bendera Malaysia..sangat bersemangat. mereka semua berkumpul di satu tempat untuk melaungkan laungan MERDEKA!.MERDEKA!,MERDEKA! "kegembiraan"..berpeluk-pelukan tanda "ukhwah" yang mantop(x kisah laa peluk lain jantina..diorang peduli apa)..namun jelas,sambutan kemerdekaan negara disambut meriah dan gembira oleh orang muda-mudi kita.

sangat berbeza dengan sambutan TAHUN BARU ISLAM INI..anak muda malahan orang tua sekalipun(kecuali yang sedar usia dah nak habis) merasakan seperti tiada apa2 makna dalam sambutan TAHUN BARU ISLAM ini..Adakah jiwa Islam dalam hati muda-mudi tua-tui ini semakin dikikis atau semakin hilang?..ketika aku menulis artikel ini, aku berada di Mydin Mall Terengganu dan aku lihat, langsung tidak kelihatan banner atau slogan yang memaparkan kata-kata semangat spt "KEMBALIKAN KEDAULATAN ISLAM,KITA ULANGI SEJARAH AGUNG KITA"..tu contoh laa,tapi memang tiada langsung.

timbul persoalan dihatiku,..jika begini keadaannya, bilakah Islam akan menang kembali???

0 comments

Post a Comment

Kenali Penulis

My photo
Malaysia
Wan Mohd Hazwan Wan Ariff Dilahirkan tanggal 12 Mac 1988 di Dungun kini di Universiti Malaysia Pahang,UMP Ijazah Sarjana Muda Kej Mekanikal & Kej Automotif

As-Saff (ayat 2-3)

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? Itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan"