1 Malaysia..1 Aqidah

Posted by Mr Wan Thursday, December 24, 2009



hari ini entah mengapa rasa ingin mengulas sedikit berkaitan 1 Malaysia..jemput baca ye.

1 Malaysia..
tidak pernah terlintas didalam fikiran saya selama berada di Malaysia ini, slogan atau gagasan 1 Malaysia yang dibawa oleh perdana menteri negara kita, YB Dato Sri Mohd Najib Bin Tun Hj Abd Razak ini telah menjadi elemen perpaduan negara kita kini.. Pertama sekali saya mengambil peluang disini untuk mengucapkan syabas dan tahniah kpd YB Dato' Najib kerana berjaya menggunakan slogan yang saya kira sangat sesuai dengan keadaan masyarakat negara kita yang pelbagai bangsa dan latar belakang. Slogan 1 Malaysia, bukan sahaja menyatupadukan pelbagai kaum..tetapi telah mewujudkan 1 perasaan bahawa tiada perbezaan antara kita semua..Melayu,Cina dan India serta peribumi Sabah & Sarawak..kita semua telah disatukan dengan 1 panggilan bangsa..BANGSA MALAYSIA..wah,sangat ,menarik bukan??

Sejak akhir-akhir ini..ucapan SALAM 1 MALAYSIA sering kedengaran dimana-mana..di radio,television,surat khabar dan diamana-mana majlis tertentu..ucapan salam ini telah sering di ucapkan..Saya agak tertarik apabila fenomena ucapan SALAM 1 MALAYSIA menjadi 1 trend masyarakat kini..lalu saya membuat sedikit kajian dan bacaan berhubung perkara ini..

ini saya copy n paste daripada kenyataan Bekas Yang Dipertua Abim Kelantan, Mohamad Mustafa beliau berkata,
ucapan Salam 1Malaysia adalah salam nasionalisme yang berpangkal kepada tuntutan agama.

"Rasulullah saw tidak pernah mengajar 'Salam 1 Madinah ketika baginda mula-mula menegakkan kerajaan Islam selepas diusirkan kafir Quraisy dari Mekah.

“Sekiranya mahu melaksanakan Islam dan bukan menjadi penghancur kepada amalan Islam berilah salam yang sempurna. Ini sesuatu yang cukup memalukan umat Islam di negara ini," katanya.

Ada benar apa yang diperkatakan beliau berkaitan perkara ini..sedangkan anak-anak kecil kita telah diajar berkaitan tuntutan memberi salam "ASSALAMUALAIKUM" dan kewajipan menjawab salam "WAALAIKUMUSSALAM"..orang yang memberi salam mendapat kebaikan begitu juga yang menjawab salam..sedangkan salam spt "SALAM 1 MALAYSIA" maka apabila kita menjawab salam itu " SALAM 1 MALAYSIA" adakah kita mendapat pahala dari ALLAH??..saya bercakap berlandaskan kebenaran yang mana kita perlu tegakkan tanpa berselindung..

Disini saya melontarkan 1 lagi persoalan..slogan "1 MALAYSIA" adakah ia merosakkan AQIDAH umat ISLAM??..jom kita cek benar atau tidak..jika tidak, Alhamdulillah kerana terlepas dari syirik pada Allah...TAPI jika benar ia merosak atau menggugat AQIDAH umat ISLAM negara ini..maka kewajipan pada kita semua agar berjuang menentang slogan ini..perkara AQIDAH ISLAM bukan BOLEH DIBUAT SAMBIL LEWA.
Apa yang diharapkan, agar para ulama' didalam negara ini dapat segera memberikan jawapan yang tepat samada slogan ini menjejaskan Aqidah atau tidak...

0 comments

Post a Comment

Kenali Penulis

My photo
Malaysia
Wan Mohd Hazwan Wan Ariff Dilahirkan tanggal 12 Mac 1988 di Dungun kini di Universiti Malaysia Pahang,UMP Ijazah Sarjana Muda Kej Mekanikal & Kej Automotif

As-Saff (ayat 2-3)

"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? Itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan"